Proactieve cirkel
Vanaf het eerste leerjaar zetten we in op verbindende communicatie. Daarbij maken we gebruik van de 'proactieve cirkel'. Kinderen krijgen hierbij de kans om in een veilige omgeving hun gedachten en meningen te delen.
De leerlingen en hun leerkrachten zitten samen in een cirkel om er open te spreken over gevoelens, verwachtingen en groepsdynamieken. Er wordt telkens een vraag gesteld, waarbij kinderen elk om de beurt mogen antwoorden. We hanteren hierbij steeds dezelfde regels:
- Iedereen kan zeggen wat hij of zij denkt.
- Je bent vrij om te antwoorden of niet.
- Je spreekt enkel wanneer je aan de beurt bent (m.b.v. een praatstok)
- We reageren of oordelen niet.
Door de proactieve cirkels tweewekelijks te organiseren, leren kinderen om empathie te tonen, actief te luisteren en respectvol met elkaar om te gaan. Het bevordert een gevoel van verbondenheid en inclusiviteit, waarbij iedereen in de groep gehoord en gewaardeerd wordt.
Deze methode draagt zo bij aan een positieve klascultuur en helpt pesten en conflicten te voorkomen. Wanneer ze dan toch opkomen, kunnen we met dezelfde methodiek naar een oplossing zoeken.